MUHAMMAD ASYRAF BIN KHAIRUL ANUAR
KIG170084
Salam Sejahtera, saya ucapkan kepada pensyarah-pensyarah yang dihormati dan rakan-rakan sekalian. Penulisan refleksi saya ini akan membentangkan beberapa perkara penting yang berlaku pada sebelum, semasa dan selepas menjalalani program pertama kami ini.
SEBELUM
Pada 3 minggu pertama kami telah menghadiri kuliah jalinan masyarakat di Fakulti Kejuruteraan. Sepanjang 3 minggu tersebut kami telah mencadangkan beberapa aktiviti yang ingin dilakukan untuk projek kami ini. Beberapa aktiviti telah dicadangkan seperti kitar semula, melawat anak-anak yatim, dan membantu gelandangan. Antara aktiviti kami tersebut, hanya satu diluluskan. Malang sekali, kesilapan kami sendiri membuatkan kami gagal untuk berhubung dengan pensyarah kami dengan baik. Kami berasa sungguh kesal kerana tiada komunikasi yang baik antara kami, Kami hanya terdiri daripada 6 orang pelajar. Hal ini membuatkan kumpulan kami kekurangan tenaga kerja. Tambahan pula, sebahagian daripada kami terlalu sibuk dengan aktiviti kolej sehingga menyebabkan perbincangan secara berkumpulan sukar untuk dilakukan. Setelah telah melakukan beberapa pertemuan dengan ahli kumpulan, kami menyedari segala proses persiapan aktiviti kami dan juga perancangan kami berada dalam keadaan yang sangat teratur. Oleh itu, kami mempelajari bahawa sesebuah kumpulan mahupun masyarakat mampu bergerak menuju satu agenda dengan adanya komunikasi yang baik.
SEMASA
Program pertama kami iaitu SIHATHON di SK Taman Kosas telah berlangsung dengan begitu baik sekali. Kami telah berinteraksi dengan pihak sekolah dengan tujuan untuk menyumbang tenaga bagi melaksanakan program tersebut. Walaupun jumlah pelajar begitu ramai, kami dapat mengawal mereka dengan bantuan ibu bapa dan guru-guru. Dengan itu, saya dapat lihat bahawa berlakunya interaksi yang baik antara kami dan pihak guru dan juga ibu bapa sepanjang program berlangsung.
Program kedua kami pula, merupakan program kolaborasi dengan Kolej Kediaman Kelima, Universiti Malaya. Projek ini dinamakan KEBATIM dengan maksudnya 'Kebajikan Anak Yatim'. Program kami ini diadakan di Rumah Kesayangan (RUKESA) di Petaling Jaya. Apa yang kami dapat pelajari sepanjang aktiviti kami di sana ialah kita mestilah mendalami dan memahami jiwa anak-anak yatim ini supaya kita dapat menghiburkan hati mereka yang sunyi. Saya berasa bangga bahawa setiap daripada kami mampu memberikan kasih sayang walaupun tidaklah seperi kasih sayang ibu bapa. Senyuman yang terukir di bibir mereka cukup membuatkan kami berpuas hati dan bersemangat untuk meneruskan perjuangan sebagai seorang manusia. Setiap kanak-kanak di situ mempunyai tenaga yang berbeza-beza. Ada yang periang dan ada juga yang pendiam. Oleh itu, aktiviti yang kami lakukan amatlah wajar kerana tidak berat bagi mereka.
Program kedua kami pula, merupakan program kolaborasi dengan Kolej Kediaman Kelima, Universiti Malaya. Projek ini dinamakan KEBATIM dengan maksudnya 'Kebajikan Anak Yatim'. Program kami ini diadakan di Rumah Kesayangan (RUKESA) di Petaling Jaya. Apa yang kami dapat pelajari sepanjang aktiviti kami di sana ialah kita mestilah mendalami dan memahami jiwa anak-anak yatim ini supaya kita dapat menghiburkan hati mereka yang sunyi. Saya berasa bangga bahawa setiap daripada kami mampu memberikan kasih sayang walaupun tidaklah seperi kasih sayang ibu bapa. Senyuman yang terukir di bibir mereka cukup membuatkan kami berpuas hati dan bersemangat untuk meneruskan perjuangan sebagai seorang manusia. Setiap kanak-kanak di situ mempunyai tenaga yang berbeza-beza. Ada yang periang dan ada juga yang pendiam. Oleh itu, aktiviti yang kami lakukan amatlah wajar kerana tidak berat bagi mereka.
SELEPAS
Kami mempunyai kekurangan yang begitu banyak. Apa yang dapat dipelajari, sebagai seorang mahasiswa Universiti Malaya, alasan sibuk dengan projek lain adalah tidak wajar dikatakan kerana pembahagian masa yang baik perlu ada dalam setiap individu. Kami juga harus sedar bahawa subjek Jalinan Masyarakat ini bukanlah subjek yang boleh dipandang endah kerana ia mampu memberikan kesan yang positif kepada diri sendiri dan juga masyarakat. Walaupun kami dihimpit dengan kekurangan dan kelemahan, kami dapat menyelesaikannya dengan melakukan komunikasi yang betul bersama-sama ahli kumpulan. Perbincangan di dalam 'whatsapp' bukanlah tidak efektif tetapi dengan melakukan perbincangan secara berkumpulan dengan betul, pelbagai perkara dapat diselesaikan termasuklah konklusi sesebuah perbincangan. Tambahan pula, subjek ini mengajar saya untuk berinteraksi dengan agensi-agensi luat bagi melaksanakan sesuatu projek. Akhir sekali, sebagai seorang manusia, kita harus sedar bahawa kita hidup dalam satu masyarakat. Kita dilahirkan untuk sentiasa bergantung antara satu sama lain tidak kira kaya, miskin, lemah mahupun kuat. Jikalau kita tiada duit untuk memberi sumbangan, cukuplah tangan dihulurkan. Jikalau kita tiada masa untuk melakukan, siapa lagi selain kita yang bergelar seorang insan.
IKHLAS FIKRY HAFIDZAL
KIG170039
Assalamualaikum
warahmatullahi wabarakatu dan salam mahabbah kepada pembaca blog http://the24socialengagement.blogspot.my/ sekalian. Seperti yang
diterangkan dalam dekripsi blog ini, saya dari kumpulan 24 telah menjalankan
kerja kursus “Jalinan Masyarakat” selama beberapa minggu ini telah banyak
memberi impak serta kesan kepada diri saya sendiri dan rakan sekumpulan saya.
Oleh itu, refleksi ini dihasilkan untuk memudahkan saya menceritakan tentang
aktiviti-aktiviti yang telah dirancang dan dijalankan selama beberapa minggu
ini.
FASA PERANCANGAN
Sebelum saya berada dalam
kumpulan 24, saya hanya menghadiri kuliah “Jalinan Masyarakat” di Dewan Kuliah,
Blok U, Fakulti Kejuruteraan Universiti Malaya (FKUM). Walaupun jauh dari kolej
kediaman saya, Kolej Kediaman Raja Dr. Nazrin Shah (KK12) dan kuliah tersebut
diadakan pada waktu malam, perkara ini tidak menjadi halangan kepada saya. Di
sana pada asalnya saya bagaikan “tin kosong” dan pensyarahlah yang mengisi
“biskut” ke dalam tin kosong tersebut dengan menerangkan apa tujuan kerja
kursus ini diwujudkan di FKUM. “What you
give, you get back”, itu antara kata-kata yang sering saya dengari apabila
menghadiri kuliah tersebut, kerana kerja kursus ini bertujuan untuk memberi
peluang kepada pelajar university untuk berkhidmat kembali kepada masyarakat
sekitar.
Selepas itu, tibalah masa
untuk berpecah kepada kumpulan, saya merasakan diri saya sangat bertuah kerana
berjaya mendapat sekumpulan kawan-kawan saya daripada asasi. Hal ini
meningkatkan semangat bekerjasama kami dan merapatkan ukhwah kami bagaikan
sebuah USRAH (bermaksud keluarga
dalam bahasa arab). Malangnya, ketika itu, kami hanya 5 orang sahaja dan
bilangan ahli kumpulan yang paling optima ialah 10 orang. Oleh itu, kami telah
berputus untuk mengajak seorang pelajar antarabangsa daripada Bangladesh
bernama Neeroj. Antara kelebihan adanya seorang pelajar antarabangsa seperti
Neeroj, dia mampu untuk memberi perspektif yang berbeza apabila kami berbincang
dalam kumpulan dan juga memberi peluang kepada Neeroj untuk bersosial dengan
orang tempatan.
Terdapat banyak jenis
khidmat masyarakat yang boleh saya sumbangkan kepada masyarakat, akan tetapi,
selepas beberapa perbincangan dengan ahli kumpulan saya, kami telah berputus
untuk mengadakan 2 buah program iaitu menjadi sukarelawan di program hari
kantin sekolah yang dipanggil “Sihatton” di SK Taman Kosas, Ampang dan
mengadakan program Kebajikan Anak Yatim (KEBATIM) anjuran Kolej Kediaman
Dayasari (KK5), Universiti Malaya di Pusat Jagaan Rumah Kesayangan (RUKESA),
Petaling Jaya.
FASA
SEMASA
Program pertama kami adalah
menjadi sukarelawan program “Sihatton” di SK Taman Kosas pada 11 November 2017
(Sabtu). Tujuan utama program ini diadakan adalah untuk mengumpul dana untuk
tujuan pembaikian dan naik taraf kemudahan yang terdapat di SK Taman Kosas.
Antara aktiviti yang telah diadakan ialah sesi
senamrobik iaitu bersenam mengikut rentak lagu. Di kolej, saya telah biasa
melibatkan diri dalam program Zumba anjuran “Royal Zumba”. Saya mendapati
bahawa senamrobik dan Zumba adalah dua senaman yang amat berbeza. Zumba banyak
mengandungi pergerakan yang rancak dan juga unsur-unsur hip-hop, soca, samba, salsa, merengue & mambo, tetapi
senamrobik menggunakan pergerak yang lebih perlahan dan mudah pergerakannya. Walau
bagaimanapun, sesi tersebut sangat seronok dan mereka banyak menggunakan
lagu-lagu yang popular seperti Baby Shark
Doo Doo dan lagu tema Boboiboy & Upin-Ipin. Sesi ini diadakan pada
pukul 9 pagi supaya pelajar sekolah, guru-guru serta ibu bapa akan lebih aktif
dan memanaskan badan untuk berseronok pada program “Sihatton” pada hari
tersebut. Selepas itu, saya melihat terdapat banyak gerai jualan, rumah hantu
dan juga game booths ala karnival.
Pasukan saya ditugaskan
untuk menjaga game booths. Di sana,
pelajar, guru, ibu bapa atau sesiapa sahaja sekalipun boleh bermain permainan
yang telah disediakan. Terdapat permainan menjatuh tin kosong, dart teng-teng,
sangkut pundi kacang dan lain-lain lagi. Untuk menyertai permainan ini, para
pengunjung perlulah membayar yuran kemasukan melalui pengunaan kupon yang perlu
dibeli daripada pihak sekolah. Saya mendapati bahawa sistem kupon agak bagus
kerana dapat mengira sumbangan dana wang yang telah dikumpulkan oleh pihak
sekolah. Selain itu, kupon juga hanya bernilai di dalam kawasan sekolah itu
sahaja. Hal ini dapat mengelakkan kecurian dan keciciran. Selepas menyumbang
tenaga kerja sebagai sukarelawan, saya amat kepenatan akan tetapi saya berpuas
hati kerana dapat melihat keriangan dan kegembiraan para pelajar, ibu bapa
& guru-guru yang bermain di gerai permainan tersebut. Adakah ini erti
kegembiraan yang sebenar?
Program kedua kami pula adalah menjadi
fasilitator untuk program KEBATIM di RUKESA, Petaling Jaya. Tujuan program ini
pula adalah untuk mendidik serta mengadakan program yang amat seronok bersama
anak-anak yatim yang berada di dalam lingkungan umur 5-15 tahun di RUKESA. Sebelum
kami bergerak ke lokasi kejadian, sesi Training
Of Trainers (TOT) diadakan pada malam sebelumnya untuk memberi penerangan
dan briefing kepada para fasilitator
tentang program esok.
Pada mulanya, kami
mengadakan sesi ice breaking yang bertujuan untuk memberi peluang kepada
anak-anak yatim untuk berkenalan dengan abang fasilitator. Selepas itu, kami
mengajar mereka tentang subjek-subjek yang terdapat di dalam silibus sekolah
iaitu subjek bahasa Inggeris, Sains, Matematik dan bahasa Melayu. Saya diberi
tugas untuk menjadi ketua fasilitator bagi sesi bahasa Inggeris di mana saya
ditanggung jawabkan untuk menjadi seorang guru di hadapan. Sesi ini sangat
bermanfaat pada pandangan saya kerana anak-anak teristimewa tersebut telah
didedahkan dengan pelajaran yang terdapat di sekolah. Akhir sekali, terdapat
majlis penutupan dan jamuan.
Pengajaran yang saya dapat
daripada program ini ialah bukan mudah untuk mengajar terutama kepada anak-anak
pada lingkungan umur yang sangat muda ini. Mereka sangat aktif dan suka
bergurau senda. Sebagai seorang fasilitator, saya belajar erti kesabaran yang
sebenar dan perlulah mempunyai pendirian yang teguh untuk mengetuai sesebuah
sesi. Saya juga mendapati bahawa sangat penting cara pengajaran seorang guru di
dalam kelas. Jika gurunya mengajar ala kadar sahaja, maka pelajar akan hilang
minat dalam kelas tersebut. Akan tetapi, jika guru tersebut bersungguh-sungguh
dalam mendidik pelajar, tentunya pelajar akan bermotivasi dan berasa bersalah
untuk ponteng kelas tersebut. Walaupun gaji seorang guru itu tidaklah sebanyak
mana jika dibandingkan dengan profesion lain tetapi begitulah lumrah kehidupan.
Saya mengharap dengan dua program yang diadakan ini memberi inspirasi kepada
mereka yang menghadiri sesi-sesi tersebut untuk terus berusaha dan maju dalam
kehidupan. Jika terdapat program sebegini, sudah tentunya saya akan melibatkan
diri lagi.
FASA
SELEPAS
Untuk refleksi selepas, saya akan
menggunakan kaedah SWOT (Strength, Weakness, Opportunity and Threat)
iaitu menyenaraikan kelebihan, kekurangan, peluang, serta ancaman yang terdapat
dalam program Sihatton dan program KEBATIM mengikut pandangan saya.
PROGRAM
SIHATHON
KEKUATAN
-
Semua
pengunjung berasa amat seronok dengan aktiviti-aktiviti yang telah disusun oleh
pihak sekolah.
KELEMAHAN
-
Kekurangan
penglibatan daripada orang luar, mungkin kerana kekurangan bahagian publisiti
dan marketing.
-
Ketetapan
harga yang terlalu tinggi pada produk-produk seperti air minuman, makanan dan
sebagainya.
-
HARAPAN
-
Membuka
peluang kepada para pelajar untuk mengadakan program yang lebih menyeronokkan
di bawah bimbingan guru-guru.
ANCAMAN
-
Aktiviti
dijalankan di luar dan menghadapi risiko untuk ditangguhkan akibat cuaca buruk.
Kesimpulan: Cadangan saya untuk membaik pulih program
“Sihatton” anjuran SK Taman Kosas ialah memanggil pihak luar untuk menjadi
sponsor ataupun menjalankan perniagaan mereka ketika program tersebut. Hal ini
dapat meningkatkan bilangan pengunjung di sekolah tersebut dan meningkatkan
dana pendapatan untuk mencapai target yang telah ditetapkan. Selain itu, jika
berlakunya hujan, pihak sekolah sepatutnya merancang pelan B. Sebagai
contohnya, mengadakan program tersebut di dalam dewan yang tertutup.
PROGRAM KEBATIM
KEKUATAN
-
Program
yang amat mudah dan menjimatkan kos.
-
Bilangan
peserta yang sedikit (memudahkan pengurusan)
KELEMAHAN
-
Anak
yatim kelihatan amat lesu dan terdapat juga yang tertidur.
-
Para
fasilitator yang kurang berpengalaman dalam mengurus para peserta
HARAPAN
-
Peluang
untuk mempromosikan Universiti Malay dan memberi inspirasi kepada anak yatim
untuk lebih berusaha belajar mendapatkan pembelajaran di peringkat ipt.
ANCAMAN
- Pembelajaran
yang terlalu advanced menyebabkan
para pengurusan RUKESA untuk tidak mahu mengadakan program seumpama pada masa
akan datang.
Kesimpulan: Pada pandangan saya, para fasilitator agak
kurang bersedia untuk menghadapi anak-anak yatim RUKESA kerana para fasilitator
beranggapan bahawa mereka sudah tahu akan teori sains, pengiraan matematik dan
pengunaan bahasa dan lingustik.
Saya menyedari dalam mengadakan aktiviti-aktiviti dan
program-program ini bukanlah sebuah kerja yang amat mudah. Dengan izin Allah SWT, saya diberi rezeki
untuk menjadikan dua buah program ini sebagai pengalaman kepada saya. Program
Sihatton membuka mata saya tentang pengurusan program besar-besaran. Melalui
program tersebut, saya mendapat keyakinan untuk melibatkan diri dalam program
sukarelawan yang akan datang. Manakala, program KEBATIM membuka mata saya
bahawa menjadi seorang guru bukanlah mudah kerana dengan gaji yang seberapa,
melayani tingkah laku murid-murid adalah satu halangan yang besar. Akan tetapi,
itu bukanlah alasan untuk kita membiarkan para murid begitu sahaja.
Saya mengakhiri refleksi saya dengan sebuah kata-kata
hikmat untuk memotivasi kan diri masing-masing daripada ahli gusti professional
WWE, John Cena.
“There
are moments in life where it gets so hectic that time becomes a blur. Keep calm
and never give up”
DANIAL AYSAR BIN MOHD SHAH
KIG170028
Reflektif
Perkara
pertama semasa kami merancang untuk melakukan social engagement ini ialah mudah
dan banyak berbakti kepada masyarakat.Saya mengambil keistimewaan saya
bertanyakan kepada ibu saya untuk kumpulan kami dapat melibatkan satu program
apa2 yang dapat berbakti di sekolah ibu saya.Alhamdulillah , dengan rezeki
dilimpahkan kami telah ditawarkan untuk melakukan khidmat bakti untuk program
jogathon yang berlangsung pada 11/11/2017.
Pada
11/11/2017,saya dah kumpulan saya telah pergi ke sebuah sekolah iaitu sekolah
kebangsaan taman kosas yang terletak di daerah hulu Langat Selangor. Kami
bermula dengan melakukan senamrobik bersama-sama ibu bapa,pelajar dan tidak
kurang juga guru besar melibatkan diri dalam aktiviti tersebut.Selepas itu kami
dibahagikan ke stesen2 permainan yang telah ditetapkan oleh penganjur program
tersebut iaitu program jogathon.Program ini diadakan khusus untuk mengutip dana
bagi meningkatkan wang sekolah supaya prasarana boleh ditambah atau dibaik
pulih untuk kegunaan pelajar.Saya juga dapat berkomunikasi dan berkawan dengan
guru2 di sana semasa saya menjaga stesen permainan yang ditugaskan.Kami juga
sempat menemuramah pelajar, ibu bapa dan penganjur yang kebanyakannya
memberikan komen yang positive dan bermanfaat tak kira pada sekolah,guru,
pelajar dan murid.Program ini juga bertujuan untuk meraikan pelajar tahun 6
yang baharu sahaja habis menjawab peperiksaan UPSR kerana terdapat banyak
permainan yang ditawarkan antaranya rumah hantu,dart swimming pool dan banyak lagi.Selesai
sahaja tugas yang diberikan,kami terus berjumpa guru besar dan penganjur untuk
mengucapkan terima kasih kerana sudi menerima kami.kemudian kami pulang ke um
dengan rasa puas hati dapat banyak berbakti untuk sekolah tersebut tidak kira
dari segi rohani dan jasmani.
Program
seterusnya adalah program bersama anak yatim untuk cukupkan jam kredit kami.
Kami sampai di sana pada jam 8 pagi iaitu rumah anak yatim rukesa yang terletak
di petaling jaya.Kami dijemput dengan mesra oleh penjaga dan anak2 yatim
rukesa.kami memberikan mereka makan sarapan dahulu sebelum memulakan
aktiviti.Selepas makan kami memulakan aktiviti kami antaranya ice
breaking,science show,pertandingan Bahasa inggeris dan Bahasa melayu dan juga
mathematic.Mereka jawab dengan penuh yakin dan tidak malu.Ini dapat menambahkan
lagi ilmu mereka disamping meningkatkan kreativiti anak2 yatim dengan soalan2
yang luar kotak.Kami juga mengajar mereka cara untuk membuat porigami.Ternyata
mereka amat berbakat kerana dapat melakukan dengan kemas dan cantik
hasilnya.Selepas itu kami menyajikan mereka dengan makan tengahhari kemudian
bergambar sebelum pulang ke university Malaya yang tercinta.Kunjungan tersebut
amat membuat hati saya tersentuh kerana disamping mereka kehilangan ibu bapa
mereka,mereka tetap menjalankan hidupan mereka secara biasa dan terus berusaha
untuk mencapai cita2 mereka walaupun kekurangan kasih saying dan
kemampuan.Itulah tujuan kami yang bukan sahaja kegembiraan kepada mereka tetapi
memberi semangat untuk mereka terus maju supaya dapat mencontohi kami untuk
masuk di university no.1 Malaysia ini.
KHAIRUL ANWAR BIN MAS'OAD
KIG170043
REFLEKSI JALINAN
KEMASYARAKATAN
Assalamualaikum w.b.t. saya Khairul
Anwar Bin Mas’oad , KIG170043 daripada program sarjana muda kejuruteraan
mekanikal telah melakukan tugasan bagi menjayakan subjek jalinan kemasyarakatan
pada 11 november dan 9 disember 2017. Pertamanya saya ingin mengucapkan jutaan
terima kasih kepada Dr. Tuan Zaharinie
selaku penyelaras subjek Jalinan Masyarakat. Jutaan terima kasih juga diucapkan
kepada sahabat-sahabat yang bertungkus lumus bekerjasama dalam menjayakan
tugasan ini.
SEBELUM
Seramai 6 orang ahli dalam kumpulan
kami, dan kami telah berbincang dan membuat perjumpaan untuk membincangkan
aktiviti apa yang akan dilakukan dan memilih tempat untuk menjalankan aktiviti
kemasyarakatan. Program yang telah kami laksanakan bertempat di Sekolah Taman
Kosas, Jalan Kosas 3/9, Taman Kosas, 68000 Ampang, Selangor. Sekolah ini
terdiri daripada pelajar- pelajar sekolah rendah dari umur 6 tahun hingga 12
tahun. Selain itu, kami juga telah melaksanakan program kebajikan anak yatim di
pusat jagaan rumah kesayangan(RUKESA). Rumah kebajikan ini terdiri daripada
kanak-kanak berumur 2 tahun hingga 14 tahun. Dengan berbekalkan tenaga seramai
6 orang, kumpulan kami berjaya melaksanakan aktiviti yang telah dijalankan.
Pada pandangan saya, urusan dan
perancangan yang telah kami laksanakan adalah yang terbaik. Mesyuarat yang
dijalankan secara jelas dan teratur membantu kelancaranprogram ini. Organisasi
unutk aktiviti ini juga tersusun dengan baik dan telah dipertanggungjawabkan oleh
setiap ahli dengan baik. Oleh itu, contoh nilai yang perlu ada di sini ialah
ketepatan masa setiap ahli, dimana tanpa displin masa sebuah organisasi itu
tidak dapat dijalankan dengan baik dan jayanya.
SEMASA
Semasa program bermula pada hari sabtu di
Sekolah Taman Kosas, semasa dalam perjalanan ke lokasi kejadian, terdapat
sedikit dugaan yang tidak diduga dimana kami mengalami masalh pada pengangkutan
yang kami patut naiki. Namun, hal ini telah diatasi dan kami berjaya berkumpul
di sekolah terbabit walaupun agak lewat. Pada pendapat saya, biro pengangkutan
seharusnya menetapkan pengankutan yang sesuai seperti menyewa van agar lebih
mudah dan selesa. Justeru, hal ini dapatlah dijadikan sebagai sebuah pengalamn
dan pengajaran kepada kami untuk program yang mendatang. Oleh yang demikian,
kita sebagai perancang tidak mampu untuk mendapat apa yang kita hendak
sepenuhnya, kerana Allah adalah sebaik-baik perancang dan penentu. Kesabaran
dalam apa-apa juga perkara hendaklah wujud dan disemai dalam diri kita.
Semasa program berjalan, saya mendapati setiap ahli kumpulan kami dapat
bergaul dengan masyarakat setempat. Saya juga dapat bergaul dengan
pelajar-pelajar dan dapat mendengar keluh kesah yang diluahkan oleh pelajar-pelajar
terbabit. Saya juga dapat belajar untuk lebih mendekati dengan orang yang lebih
muda mahupun orang yang lebih tua dari kita. Selain itu, saya juga memperolehi
nilai-nilai murni yang ditunjukkan oleh anak yatim yang mana mereka sangat
menghormati orang yang lebih tua. Adab
mereka terjaga dan mereka sgt menitikberatkan hal agama dalm kehidupan mereka.
Saya juga sedar dan rasa bersyukur dengan nikmat yang telah kita dapat kerana
ada orang yang lebiyh memerlukan dari kita.
SELEPAS
Program bersama pelajar sekolah rendah
berjalan dengan lancar dan kami juga berasa puas dan gembira walaupun agak
penat melayan karenah pelajar- pelajar sekolah tersebut. Para peserta sangat
berminat dan ibu bapa mereka juga turut menyertai. Kami terhibur dengan gelagat
ibu bapa yang memberi sokongan jitu terhadap aktiviti yang kami lakukan. Mereka
memberi respon yang baik kepada semua fasilitator. Pada masa yang sama,
mereka juga berkehendakkan agar program
yang mendatang lebih santai dan menarik dengan aktiviti-aktiviti luar . Oleh
yang demikian, nilai yang kita dapat disini ialah kemahiran berkomunikasi
terhadap remaja dan kanak-kanak amat penting, tambahan pula profession sebagai
seorang guru di alam persekolahan kelak.
Kesimpulan yang saya dapat simpulkan
ialah nilai-nilai yang penting dan amat dititikberatkan dalam setiap program
ialah disiplin terhadap masa, kerjasama dan kesabaran. Tanpa nilai-nilai
tersebut setiap aktiviti berkumpulan akan menghadapi lebih banyak masalah dan
hasil kerja akan kurang bermutu. Sekian terima kasih. Wasalam.
MOOHTASIM HAQUE NEEROJ
KIG170713
I’m Moohtasim Haque Neeroj from
Bangladesh. In this article I’m going to describe my feelings and what kind of
things we (me & my group mates) have gained from our tour for the social
engagement project. We went to two different places for fulfilling this
project. At first we went to a school in Ampang and then we went to A orphanage
in Petaling Jaya.
In 11th November, 2017 we began
our journey for the school very early in the morning. The school wasn’t that
much far away from my place. My local friends took me there with them. I have
to mention that my local friends are really helpful and caring about me. There
was some kind of festival going on the school for the kids recreation. We were
there to help the school authority to make that festival more enjoyable for the
children. Before the ceremony begins we had a really enjoyable dance with the
kids as a warm up. All the children and teachers attended that dance. There
were so many tent for different kind of games. There were also few tents for
food and the drinks. Our group members were separated for different tents. I
was assigned for one tent as well. Little kids were coming there and playing
those games. They were enjoying a lot by travelling through one to another tent
for different games. I felt really pleased to be a part of their happiness. This
school full of children reminded me of my own childhood. Though it’s a
different country but the environment of the school is actually the same as my
countries schools. I felt like I got back into my past and I became a child
again. I got mixed up with them and had a lot of enjoyable moments with the
teachers and the children.
After few days in 8th
December, 2017 we began our next journey for the orphanage at Petaling Jaya. My
local friends took me to that place as well. As a matter of fact I’m new in
this country and don’t know much about the places around here. So as usual we
began our journey that day very early in then morning. After reaching the place
the adorable orphan kids warmly welcomed us by shaking hands and touching their
forehead with it. It made me feel sad when I saw all those beautiful kids who
never felt parents love. But thanks to the authority for taking care of them as
own children. They all live there like a wonderful huge family. People might
thing that my language is different and so that I was unable to communicate
with those children. But sometimes, language is just nothing but a small
burden. Actually, I was feeling kind of home. All of them treated and took a
really good care for me. At first I was using my local friends as translator.
But after spending few times, we (me and the little kids) began to understand
each other by our body languages. We played some guessing games and drawing
games with all those kids. Few amazing scientific fats were shown to the kids.
We did some origami with them as well and had our lunch sitting together. I had
some really good time all those kids. They wanted me to speak few words in
Malay. So I learned few from my friends and introduced myself to them in Malay.
Those adorable kids also wanted to learn some Bangla as well. I tought them and
they were spreading those sentences. It made me so much please that I got the
opportunity to be a part of their happiness. About this tour, this one was
something more than just a project. I got my so many emotions attached with
those kids. These small children really know how to have respect for each
other. Leaving those kids was a sad moment for me.
After all these experience I had so many
emotions going through my mind. These tours made so much respect for local
Malaysian people inside of my heat. I really got the chance to know how people
around here are like and I loved how they treat each other and how much they
respect.
KHUZAIRI BIN AMIR HAMZAH
KIG170103
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya Muhammad Khuzairi bin Amir Hamzah, KIG170103 akan menulis tentang aktiviti-aktiviti yang telah saya dan kumpulan jalankan untuk subjek Jalinan Masyarakat ini.
SEBELUM
Sepanjang minggu 1 hingga minggu 3, saya telah mengikuti kuliah Jalinan Masyarakat yang dijalankan di Fakulti Kejuruteraan. Dalam tempoh masa tersebut, sebuah kumpulan telah ditubuhkan untuk menjalankan aktiviti bersama. Walaupun telah dinasihatkan agar sesebuah kumpulan untuk mempunyai sekurang-kurangnya 10 ahli, kami tidak berjaya memenuhi kriteria tersebut atas dasar semua pelajar lain telah mempunyai kumpulan. Kekurangan ahli bukanlah satu halangan bagi kumpulan kami untuk tetap menempuhi keperluan subjek ini. Saya berasa amat bersyukur kerana mendapat ahli kumpulan yang telah lama saya kenali. Hal ini menambah lagi kelebihan kumpulan ini dan memudahkan kami berkomunikasi dalam merancang aktiviti. Kehadiran seorang pelajar antarabangsa juga menambahkan lagi keunikan kumpulan ini.
Kami memulakan perbincangan agak lewat kerana masing-masing agak sibuk dengan FESKUM yang berlangsung dan juga latihan SUKMUM yang telah mengambil sedikit masa ahli-ahli kami. Pada awalnya, kami merancang untuk menjalankan 3 aktiviti bagi mencukupkan jam kredit sebanyak 32 jam yang terdiri daripada menyertai projek ‘Sihathon’ anjuran SK Taman Kosas, menyertai ‘Feed The Homeless’ anjuran sebuah projek Kolej Kediaman Ke-12 dan projek kitar semula di kawasan perumahan sekeliling Universiti Malaya. Sedikit masalah komunikasi berlaku di antara kami dan Dr. Tuan Zaharinie selaku instructor kami berkaitan dengan kertas kerja. Saya dengan rendah hati mengaku bahawa semua itu berpunca dari kekhilafan diri saya sendiri selaku ketua kumpulan dan rasa amat bersyukur kerana Dr. Tuan Zaharinie sangat baik dalam mengawal keadaan dan akhirnya semuanya selesai dengan sangat baik. Setelah beberapa diskusi, kami mengambil kata putus untuk menyertai program ‘Sihathon’ dan projek KEBATIM anjuran Kolej Kediaman Kelima.
SEMASA
Pada 11 November 2017, kami telah bergerak ke SK Taman Kosas untuk menyertai program ‘Sihathon’. Sihathon merupakan program kutipan dana di mana pihak ibu bapa dan guru(PIBG) dan kelab bilik guru(KEBIRU) sekolah tersebut sama-sama bersepakat untuk menganjurkannya. Segala kutipan duit yang dikumpul sepanjang program ini berlangsung disalurkan sepenuhnya ke tabung sekolah demi pembangunan sekolah tersebut pada masa akan datang. Perjalanan kami bermula agak lewat kerana masalah di bahagian pengangkutan namun semuanya dapat dikawal dan kami tiba di sekolah tepat pada masanya. Setelah berjumpa dengan pihak pengurusan sekolah, kami diarahkan untuk sama-sama menyertai senamrobik pada pagi itu. Saya dapat lihat penyertaan yang amat baik dari para pelajar. Rata-rata mereka sungguh bertenaga dan ceria walaupun matahari masih baru lagi terbit. Tenaga mereka seolah-olah meresap dalam diri kami dan kami makin bersemangat untuk menjalani hari ini bersama mereka.
Banyak kanopi telah dipasang yang terdiri daripada jualan makanan dan minuman, pertunjukan dan sukaneka. Kami telah ditugaskan untuk menjaga bahagian sukaneka. Contoh sukaneka yang dianjurkan termasuklah membawa bola ping-pong atas sudu, menjatuhkan tin kosong dan beberapa lagi dan semua gerai bersuasana amat meriah sekali. Keseronokan bukan sahaja dirasai murid-murid malahan pihak guru juga tidak kurang teruja dan bersungguh-sungguh dalam menyelesaikan permainan yang disertai. Saya juga ada mengusik beberapa murid ketika mereka bermain dan kami sama-sama berseronok pada ketika itu. Pada waktu tengahari, rakan sekumpulan saya sempat menemuramah pengarah projek ini iaitu guru besar SK Taman Kosas. Pada waktu petang, setelah rata-rata permainan habis berlangsung, kami sekumpulan bersama-sama pihak sekolah dan murid bergotong-royong membersihkan kawasan. Ini merupakan satu inisiatif yang bijak dari pihak sekolah dalam menyuntik sifat menjaga kebersihan awam dalam diri murid.
Untuk projek yang seterusnya, kami telah menyertai projek Kebajikan Anak-Anak Yatim(KEBATIM) untuk mengadakan lawatan ke rumah anak yatim iaitu Rumah Kesayangan(RUKESA). Sehari sebelumnya, sesi Training of Trainers telah dijalankan bagi mendedahkan kami tentang tentatif pada hari esok dan cara-cara menjalankan aktiviti sewaktu di sana. Aktiviti kami kebanyakannya berunsur akademik dan saya telah diberi tanggungjawab sebagai ketua subjek Bahasa Melayu bersama rakan saya, Asyraf. Setibanya di RUKESA, kami disambut dengan senyuman manis adik-adik istimewa di sana. Kami memulakan hari tersebut dengan sesi perkenalan kami bersama mereka yang rata-rata berumur 7 hingga 14 tahun. Sesi perkenalan kami berjalan dengan amat lancar dan mereka tidak berasa janggal langsung. Ini amat menyenangkan hati kami dan sedikit sebanyak, ikatan antara kami makin terasa.
Aktiviti dilangsungkan lagi dengan subjek Bahasa Inggeris di mana Ikhlas ditugaskan sebagai ketua. Mereka berinteraksi dengan baik dengan kami walaupun ada sesetengah dari mereka yang kurang fasih dengan bahasa barat tersebut. Setibanya di subjek Bahasa Melayu, saya dan Asyraf berjaya mencuri perhatian adik-adik tersebut dengan beberapa pantun spontan lucu yang kami lontarkan. Mereka juga tidak kurang hebatnya apabila ada yang membalas semula pantun kami dengan jenaka mereka pula. Sesi tersebut berlangsung berselang-seli dengan gelak ketawa kami. Kami akhiri hari tersebut dengan sesi makan tengahari bersama mereka. Di sini, kami dapat berbual dengan lebih dalam lagi dengan adik-adik ini. Kami menceritakan sedikit aktiviti harian kami sebagai pelajar universiti dan nampaknya mereka amat meminati perkongsian tersebut. Kami berharap agar kami dapat menyuntik jika tidak banyak, sedikit rasa teruja dalam diri mereka untuk belajar bersungguh-sungguh hingga ke menara gading.
SELEPAS
Sepanjang kami menjalankan kedua-dua aktiviti, saya dapat merasai hubungan antara kami sekumpulan makin rapat. Jurang bahasa antara kami langsung tidak terasa walaupun terdapat pelajar antarabangsa. Masalah tidak cukup masa tidak wajar dijadikan alasan dalam menyiapkan sesebuah tugasan dan kami semua telah belajar daripada kesilapan kami. Sebagai pelajar yang cemerlang, kami sepatutnya bijak mengurus masa dan bahagikan tugas mengikut kepentingannya. Banyak kemahiran yang kami berjaya peroleh sepanjang dua program ini antaranya kemahiran menarik pelanggan sewaktu menjaga gerai di sekolah, cara mencuri perhatian dan mengawal keadaan tanpa panik ketika di RUKESA dan bermacam-macam lagi. Hubungan silaturrahim kami bersama pihak pengurusan SK Taman Kosas dan ahli KEBATIM juga dapat dieratkan dan harapnya agar jalinan ini semakin akrab pada masa yang mendatang.
Comments
Post a Comment